Kukkatorilla (Grandiflora Oy) on käynnissä vuoden kiireisin aika. Pääasiassa kesäkukkia ja -kasveja myyvää perheyritystä johtaa nykyään yrittäjäpariskunta Lena ja Kenneth Gillberg. He tarjoavat myös erilaisia puutarhasuunnittelu- ja konsultointipalveluja.
Grandiflora on ollut Bäck & Vilénin asiakas jo pitkään, kauan ennen kuin Lena ja Kenneth ottivat yrityksen ohjat käsiinsä. Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vuonna 2017 pariskunta päätti jatkaa yhteistyötä Bäck & Vilénin kanssa.
– Bäck & Vilénillä on oikeaa osaamista ja kokemusta. Kun ulkoistamme kirjanpidon heille, meidän ei tarvitse palkata ketään tekemään työtä, ja tuntuu kuin he työskentelisivät yrityksessämme, koska yhteydenpito toimii niin hyvin, yrityksen toimitusjohtaja Kenneth sanoo.
Sukupolvenvaihdoksen ja toisen yrityksensä Eurofloran hankinnan aikana Gillbergit käyttivät myös Bäck & Vilénin konsulttipalveluja. He arvostavat erityisesti toimiston hyvää tavoitettavuutta.
– On rauhoittavaa tietää, että he vastaavat aina puheluihini. Maksan mielelläni hieman enemmän henkilökohtaisesta ja hyvin toimivasta asiakaspalvelusta.
Bäck & Vilén ja Fennoa-ohjelma tekevät kirjanpidosta vaivatonta
Kun Lena ja Kenneth ottivat yrityksen haltuunsa, he digitalisoivat kirjanpidon tilitoimistonsa avulla. Siirtyminen sujui sujuvasti ja ongelmitta, ja kun Bäck & Vilén huolehti tästä osuudesta, Lena ja Kenneth pystyivät keskittymään uuden roolinsa omaksumiseen Grandifloran omistajina.
Ylimääräisestä paperista eroon pääseminen on ollut Kennethille suuri helpotus.
– Paperittomuus säästää rahaa ja vähentää luonnonvarojen käyttöä. Kun minusta tuli Grandifloran toimitusjohtaja, avasin aluksi päivittäin paljon kirjekuoria, mutta pian paperin määrä väheni, ja nyt joudun avaamaan kuoria vain harvoin.
Kun Gillbergit ottivat käyttöön sähköisen kirjanpidon ja Fennoa-taloushallinto-ohjelman, myös taloushallinto tehostui.
– Laskutukseen ja tietojen tarkistamiseen käytetty aika on vähentynyt huomattavasti. Kaikki on yhdessä paikassa ja kaikki tapahtuu reaaliajassa, mikä antaa paremman yleiskuvan kassavirrasta.
Kun Grandiflora aloitti Fennoan käytön, kaikki asiakkaat ja toimittajat eivät vielä olleet samassa junassa, mutta viime vuosina on tapahtunut suuri muutos. Nykyään useimmat toimijat käyttävät samoja tai samankaltaisia järjestelmiä, mikä yksinkertaistaa työtä entisestään. Kenneth ei siis näe mitään syytä pitäytyä perinteisessä paperisessa kirjanpidossa.
– Mielestäni kaikkien, jotka harkitsevat kirjanpitonsa digitointia, pitäisi kokeilla sitä. Tekisin sen samassa tilanteessa uudelleen.