Aktuellt

Familjeföretaget FinFace uppskattar Bäck & Viléns mångsidiga och flerspråkiga tjänster

FinFace är en ansiktsprotesklinik i centrala Vasa. Familjeföretaget erbjuder sina klienter skräddarsydda maxillofaciala proteser för behandlingen av medfödda, trauma- eller sjukdomsrelaterade defekter. Eftersom FinFace är den enda kliniken som erbjuder maxillofacial protetik i Finland, så reser klienter från hela landet till kliniken i Vasa. FinFace erbjuder sina klienter en livslång behandling för att de ska kunna leva sina vardagliga liv så normalt som möjligt. 

Simon Laight, vd, och hans fru Jenni Laight tog över FinFace när Jennis pappa gick i pension efter 40 år i branschen. De har nu drivit företaget på egen hand i fem år.

—Vårt jobb med att gömma defekter så gott vi kan har en stor inverkan på våra klienters, och deras familjers, liv. Vi erbjuder en livslång och livsomvälvande behandling som gör att personen kan integreras i samhället igen efter ett trauma eller en sjukdom.

Språkproblem och gammaldags bokföring ledde dem till Bäck & Vilén

Med ungefär 30 klienter per år som kommer till kliniken i Vasa från olika håll i landet finns det inte mycket tid över för komplicerade manuella bokföringssystem eller att samla ihop och leverera mängder av papper. Paret Laight insåg snabbt att en förändring behövde ske.

—Vårt största bekymmer var det tidskrävande bokföringssystem som vi ärvde tillsammans med företaget. Dessutom hade jag problem med språket. Jag är britt och därför inte så bekant med de finska termerna eller systemen, och bokförarna kunde inte förklara dem för mig på engelska.

Simon letade efter rätt bokförare ganska länge. Han ville att bokföringen skulle skötas på ett modernt sätt, serverbaserat och papperslöst.

Johan (Hällmark) på Bäck & Vilén var väldigt förstående redan från början. Han gav ett gott första intryck. Jag tror inte att det var första gången som han hörde en berättelse som vår – han visste precis var han skulle börja.

Snabb och kompetent service på engelska är ett vinnande koncept

På Bäck & Vilén finns inga språkliga hinder. Simon använder uteslutande engelska när han kontaktar företaget och han får all information och dokumentation som han behöver på engelska.

—Vår situation har förbättrats mycket. Johan och hans kolleger är tålmodiga och hjälpsamma. De kommer snabbt med faktauppgifter och också idéer. Även om jag vet att Johan är väldigt upptagen, svarar han alltid i telefon och jag vet att jag kan ta en sväng förbi kontoret om jag behöver det.

Dessutom har Simon lärt sig mycket om hur man driver affärsverksamhet i Finland. Han uppskattar särskilt tillgängligheten och de många olika tjänsterna som Bäck & Vilén har att erbjuda.

—Jag diskuterar många olika aspekter av företagandet med dem, allt från företagsadministration och bidragsansökningar till beslutsfattande.