Aktuellt

Nöjda anställda ger nöjda kunder – Bäck & Viléns viktigaste produkt är de anställdas kunnande

Vi på Bäck & Vilén vill kunna betjäna våra kunder rätt, snabbt och snyggt. Därför är vi mycket måna om att rekrytera trevlig och kompetent personal. Vi ser det som en självklarhet att ge våra nyanställda en omfattande introduktion till arbetet, oberoende av utbildningsbakgrund och tidigare arbetserfarenhet.

Kundbetjäningen är kärnan i arbetet på bokföringsbyrån

Johan Hällmark, vd på Bäck & Vilén, ser det som sin och ledningens uppgift att se till att de anställda är nöjda och uppfattar sin arbetsplats som stabil och trygg.

– Företagets viktigaste produkt är våra anställdas kunnande. Det är viktigt att alla trivs, känner sig sedda och har tillräckligt utmanande arbetsuppgifter, säger Johan.

Konkret betyder det att Bäck & Vilén rekryterar positiva personer som bidrar till den goda stämningen på kontoret. Vi betalar konkurrenskraftiga löner, erbjuder våra anställda goda förmåner och har ett välfungerande bonussystem. Utbildningsbakgrunden och arbetserfarenheten hos de anställda varierar, men ett intresse för kundbetjäning och problemlösning måste finnas.

– Vi vill anställa den som får jobbet gjort, men inställningen och personliga egenskaper är minst lika viktiga som utbildning och tidigare erfarenhet. Kundbetjäningsdelen är jätteviktig, eftersom det är kunderna som betalar våra löner.

Kunderna betjänas såväl vid huvudkontoret i centrala Vasa som vid filialkontoret i Pörtom.

– Även om mycket av kontakten med kunderna i dag sker via e-post och telefon anser vi att det är viktigt att vara nära kunderna så att de kan komma till oss om de behöver det. Genom att vara tillgängliga på olika sätt bygger vi goda relationer med kunderna.

Samarbete och gemensamma mål viktiga för sammanhållningen

På Bäck & Vilén försöker vi jobba brett, och därför får också nyanställda redan från början en chans att arbeta med olika sorters företag i olika storleksklasser. I takt med att kompetensen ökar serveras nya utmaningar, men inte mer än vad man klarar av.

– Den första tiden är förstås allt nytt, också praktiska saker som telefonsystem och datorprogram. Det tar sin tid att komma in i allt, och där är den stora utmaningen att folk lär sig i olika takt och på olika sätt. Vi har jätteduktiga inskolningsansvariga som tålmodigt hjälper och förklarar.

Hela kollegiet fungerar som stöttepelare och rådgivare även efter inskolningsperioden. På byrån arbetar man ofta i team och delar arbetsrum så att man alltid kan tänka högt eller be någon om råd när man behöver det.

– Den goda stämningen och teamandan gör det också lättare att erkänna sina misstag. Vi jobbar i ett högt tempo mot olika deadliner, och ibland blir det helt enkelt fel – det händer alla någon gång. Då behöver man kunna medge både för sig själv och andra att man gjort fel så att man kan ställa det till rätta. När man har en god kontakt med både kollegor och kunder är det ingen stor sak.

Då deadlinerna avlöser varandra är det viktigt med gemensamma mål. När bokslutsruschen lider mot sitt slut brukar en efterlängtad och välförtjänt vårfest äga rum. Varje höst ordnar företaget dessutom seminariedagar, gärna i någon större stad inom landet eller i Sverige.

– Då stänger vi ner kontoret och satsar på att lära känna varandra och samtidigt utveckla företaget. Det är välbehövligt för både ledningen och de anställda, konstaterar Johan.

Intresserad av att jobba på Bäck & Vilén? Du kan alltid skicka in en öppen ansökan till oss, även när det inte finns några aktiva platsannonser. Vi tar även i mån av möjlighet emot praktikanter och semestervikarier till sommaren. Läs mer och kontakta oss!